Een vitamine D pil maken van champignons, door ze een abonnement op de zonnebank te geven.

We kunnen allemaal wel een beetje extra vitamine D gebruiken in deze koude, zonloze, donkere dagen.

Je kunt natuurlijk voor een supplement gaan, maar zelf champignons omtoveren tot vitamine D bommetjes is natuurlijk veel leuker.

Maar eerst even dit…. wat doet vitamine D en waarom krijgen we er in de winter te weinig van binnen.

Vitamine D helpt het lichaam calcium beter op te nemen, het zorgt dus voor sterke botten en tanden. Vitamine D is ook belangrijk voor je spieren en je immuunsysteem. Wanneer je een te kort aan vitamine D hebt kan het zijn dat je last gaat krijgen van o.a. spierkrampen zwakte en trillingen, moeheid, angstaanvallen, hyperventilatie, bloedend tandvlees of breekbare botten. De lijst is nog veel langer en je begrijpt dat het belangrijk is te zorgen dat je voldoende vitamine D binnenkrijgt.

Er komen 2 soorten vitamine D voor in voeding, vitamine D2 en D3.Vitamine D2 zit voornamelijk in plantaardige, en vitamine D3 in dierlijke voedingsmiddelen, zoals vette vis en in mindere mate vlees en eieren. Vitamine D2 wordt overigens minder goed opgenomen en is minder effectief dan D3.

De grootste en belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht. En laten we daar nu net in de winter veel te weinig van hebben. Om aan je dagelijkse portie vitamine D te komen moet je minimaal een half uur buiten zijn, zonder muts en handschoenen. Ik weet niet hoor, maar zelfs wanneer je wel een hond hebt, is het heel lastig om hier aan te voldoen.

Onder invloed van zonlicht maakt het lichaam D3 aan. Dit mechanisme werkt minder goed bij ouderen en mensen met een getinte huid. Voor hen is het advies dan ook om extra vitamine D te slikken. Dat geldt eigenlijk ook voor vrouwen boven de 50, en kinderen en volwassenen die te weinig buitenkomen.

En hoe zit het dan met die champignon?

Een champignon bevat vitamine B en C, wat eiwitten en vezels, kalium en calcium, maar geen vitamine D. Dat veranderd wanneer je champignons blootstelt aan zonlicht ( UV straling). Het aanwezige stofje in de champignon, ergosterol, wordt dan omgezet in vitamine D2. De champignon veranderd in een super champignon boordevol D2. Champignons worden in Nederland in het donker geteeld en dat is de reden waarom de champignons in de supermarkt geen vitamine D bevat. Eén portie ( bestraalde) champignons bevat je dagelijkse hoeveelheid D.

Dit proces kun je natuurlijk ook zelf thuis doen. Het werkt niet alleen bij champignons  maar ook bij elk ander soort paddenstoel. Je zet gewoon je champignonnetjes in de volle zon zodat ze de UV stralen kunnen opnemen en voilà…je champignons zijn  getransformeerd in ultieme vitamine D bommetjes. Een uurtje onder de zonnebank werkt overigens ook prima!

Nu is die zon natuurlijk wel een dingetje in de winter, maar je zou dit ook zomers kunnen doen. Je kunt de champignons/ paddenstoelen dan drogen in de zon zodat je ze in de winter kunt gebruiken. En dat is heerlijk, want gedroogde paddenstoelen zijn vol van smaak en je kunt ze in heel veel gerechten verwerken. Bovendien kun je ze super lang bewaren.

Volgend jaar met je mandje champignons naar het strand, is dus helemaal geen gek idee 😉

Be happy⌘Stay healthy

 

 

 

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply