Kefir super gezond, en zo makkelijk zelf te maken!

Kefir, wat is dat nu eigenlijk?

Je hebt vast wel eens in de supermarkt, naast de melk, kefir zien staan. Maar wat is het nou precies. Kefir lijkt een beetje op dunne yoghurt die wat prikkelend smaakt ( vanwege de koolzuur) en een ietsepietsie alcohol bevat. Het mengsel wordt gemaakt van verschillende melkzuurbacteriën en gisten met enorme lange ingewikkelde namen zoals saccaromycesunisporis en kluyveromycesmarxianus (← iets voor galgje?) Deze gisten en bacteriën zorgen samen voor een fermentatieproces. Kefir heeft een enorme hoge voedingswaarde. Het bevat o.a. mangaan, vitamine C, K, B12, biotine en enzymen. Maar het voornaamste is eigenlijk de probiotica die kefir bevat.

En wat is probiotica dan?

Probiotica betekent eigenlijk ‘voor het leven’ en is van Griekse oorsprong. Het zijn levende kleine organisme die een positieve werking hebben op je darmen en dus op je gezondheid. 75% van je immuunsysteem bevindt zich namelijk in je spijverteringskanaal. De meeste mensen onder ons eten te veel suiker. Die suiker voedt de ongezonde bacteriën zodat deze gaan groeien en we een overvloed krijgen aan ‘foute’ bacteriën in onze darmen, met alle gevolgen van dien. Probiotica kan dit evenwicht herstellen. Ook eenzijdig eten, antibiotica, stress, ziekte of een infectie kan je darmflora veranderen en kan probiotica je helpen bij het herstellen van je darmflora. Een ongezonde darmflora heeft niet alleen invloed op je immuunsysteem maar ook op je geestelijke gezondheid. Hoe dat in elkaar zit vertel ik je in een volgend blog. Waar het eigenlijk op neer komt is dat een gezonde darmflora oftewel microbioom ontzettend belangrijk is voor het lichaam. En daar kan kefir een handje bij helpen.

Zelf kefir maken is heel makkelijk en ontzettend leuk!

Ik maak zelf kefir. De reden daarvoor is dat de ( meeste) kefir in de supermarkt gepasteuriseerd is en dat heeft toch invloed op de kwaliteit van de bacteriën. Bovendien gebruiken ze makkelijk te verwerken bacterieculturen omdat de smaak en consistentie altijd hetzelfde moeten zijn. Ook gebruiken ze vaak weinig of geen gisten omdat anders het pak gaat bolle.

Ik heb gekozen voor gevriesdroogde kefir maar je kunt natuurlijk ook voor levende kefirkorrels gaan. De bereiding-en bewaarwijze is dan wel ietsjes anders.

Men neme een pak, het liefst rauwe, melk. Beetje lastig te krijgen dus ik heb gekozen voor biologische volle melk. Laat de melk op kamertemperatuur komen en giet de melk in een weckpot. Voeg het zakje gevriesdroogde kefir toe en roer deze voorzichtig door met een houten of plasticlepel totdat de poeder volledig is opgelost. Sluit de pot en laat deze 24 tot 48 uur staan op kamertemperatuur. Hoe warmer het is hoe sneller het fermentatieproces gaat. Eh voilà.. je zelfgemaakte kefir is klaar en deze kun je tot 2 weken in de ijskast bewaren. Bewaar van deze kefir een kopje van ongeveer 200ml om nieuwe kefir te maken wat op dezelfde manier gaat als bij de poeder. Dit proces kun je zo’n 9 keer herhalen zodat je met dit ene zakje tot wel 10 liter kefir kan maken. In mijn starterskit zaten 3 zakjes dus goed voor 30 liter kefir!

Mocht je nu niet tegen melkproducten kunnen dan kun je de kefir ook maken van bijvoorbeeld kokos, amandel, of sojamelk. De smaak en de consistentie is dan wel anders dan wanneer je melk gebruikt.

Maar er bestaat ook waterkefir.

 Waterkefir

Waterkefir lijkt enorm op melkkefir en heeft dezelfde gezondheidsvoordelen. De bacteriestammen in waterkefir hebben geen melk nodig om te kunnen gedijen. In plaats dat ze zich voeden met lactose, voeden de waterkefirbacteriestammen ( ← en weer eentje voor galgje) zich met suiker. Daarom moet je, wanneer je waterkefir wil maken, altijd iets toevoegen van suiker. Dat kan bijvoorbeeld ook gedroogd fruit, ahornsiroop of kokosbloesemsuiker zijn. Met waterkefir kun je enorm experimenteren. Je kunt in plaats van water bijvoorbeeld kokoswater of kruiden thee nemen. Omdat waterkefir zoet smaakt is het ook lekker om wat biologische citroen mee te fermenteren. Je maakt zo je eigen ‘gezonde’ frisdrank met een frisse zoete tintelende smaak en een vleugje alcohol. Hoe langer je het laat fermenteren hoe meer alcohol 😉

Wanneer je besluit aan dit avontuur te beginnen, beslis dan eerst welke van de twee je wilt gaan maken. Je kunt namelijk geen waterkefir maken van melkkefir en andersom. Je kunt levende kefirkorrels gebruiken of gevriesdroogde. De starterspakketen kun je op internet vinden. Ikzelf heb deze gevriesdroogde melkkefir bij Ekoplaza vandaan.

Mijn volgende missie is mijn eigen waterkefir maken met een stevige afdronk! Ik hou jullie op de hoogte wanneer mij dat is gelukt!

En voor nu…

Be happy ⌘ Stay healthy

 

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply