Chronische stress, hoe krijg je het, en hoe kom je er vanaf.

Wat is de stress as en waarom bewegen zo belangrijk is.

Het afgelopen jaar heb ik een hoop stress gehad. Een opeenstapeling van gebeurtenissen die ik moeilijk kon verwerken zorgde ervoor dat mijn emmertje overliep. Dit gebeurde overigens zonder dat ik dit door had. Ik sliep slecht, kreeg vreemde klachten en was de hele dag door enorm gespannen. In die tijd ben ik mij gaan verdiepen in hoe stress nou precies werkt in het lichaam, en hoe ik er vanaf kon komen.

Een beetje stress is niet erg en houdt je zelfs scherp, maar chronische stress houdt je lichaam voortdurend in de fight-or-flight modus. Dit is fysiek en emotioneel uitputtend voor je lichaam. Een goed werkende stress as is dus ontzettend belangrijk.
Maar hoe werkt die stress as.

Wanneer je stress ervaart wordt de hypothalamus, een gedeelte in je hersenen wat het autonome zenuwstelsel en je hormoonstelsel controleert, actief. De hypothalamus gaat CRH (Corticotrope Releasing Hormoon) produceren die op zijn beurt de hypofyse stimuleert om ACTH (Adrenocorticotroop Hormoon) te produceren. ACTH zorgt ervoor dat je bijnieren cortisol gaat aanmaken. En hoe meer cortisol, hoe meer stress. De cortisol gaat vervolgens weer naar boven naar je hippocampus, het gedeelte van de hersenen dat belangrijk is voor je geheugen en je leervermogen. De cortisol zorgt ervoor dat de hippocampus de hypothalamus remt waardoor deze minder CRH gaat produceren en er uiteindelijk ook minder cortisol wordt aangemaakt door de bijnieren. Dit proces noemen we de stress as.

Chronische stress zorgt voor een slecht functionerende stress as.

Bij chronische stress is de hippocampus overbelast. Door deze overbelasting remt hippocampus de hypothalamus minder goed waardoor deze zijn gang blijft gaan met het produceren van CRH en de bijnieren cortisol blijven produceren. De stress as is uit balans. Je kunt dit bijvoorbeeld merken aan het feit dat je minder goed dingen onthoudt of dat leren lastiger gaat. Het teveel aan cortisol kan ook zorgen voor bijvoorbeeld gewichtstoename, slecht slapen, meer behoefte aan suiker, nerveus gevoel en een minder goed werkend immuunsysteem.

Hippocampus actief maken.

Door te bewegen zorg je ervoor dat de hippocampus weer actief wordt en hij weer beter kan remmen op de stress as. Door beweging of empathisch bezig zijn (zoals iemand helpen of muziek luisteren) stimuleer je de frontale kwab (ook wel de voorhoofdskwab genoemd en gelegen in het voorhoofd), deze stimulatie van de frontale kwab is belangrijk omdat dit gedeelte een remmende werking heeft op de amygdala. De amygdala staat bekent om zijn opslag van negatieve emoties. Dus al het naars wat jij in je leven hebt meegemaakt is daar opgeslagen. Heb je geen stress en voel je je goed dan remt de frontale kwab de amygdala en hebben deze negatieve emoties en gedachten niet de overhand. Maar bij stress werkt de frontale kwab minder goed zodat de amygdala de kans heeft zich meer te gaan uiten en krijg je meer last van deze negatieve emoties en gedachten. Bovendien activeert de amygdala heel graag de hypothalamus waardoor je een samengaan van negatieve emoties en stress creëert.

Wat heeft mij geholpen in mijn stressvolle periode.

Bewegen en sporten doe ik al mijn hele leven maar door mijn ziekte was dat even niet mogelijk. Maar wat ik wel kon doen was wandelen. En dat heb ik gedaan! Uren heb ik gelopen door de duinen en langs het strand, samen met mijn wandelmaatje heb ik kilometers afgelegd, uren gepraat en genoten van de natuur en het buiten zijn.

Tijdens het wandelen deed ik ook ademhalingsoefeningen. In mijn stressperiode hyperventileerde ik regelmatig en was daardoor vaak mijn ademhaling kwijt, wat weer resulteerde in hartkloppingen. Op internet heb ik verschillende ademhalingsoefeningen gevonden die ik tijdens het wandelen heb toegepast. Door deze oefeningen elke dag te doen ben ik uiteindelijk van mijn hyperventilatie afgekomen.

Slapen was ook een probleem. Ook bij het slapen zijn de hypocampus en de frontale kwab betrokken, te weinig slaap werkt dus averechts op stress. Om dit te verbeteren ben ik begonnen met mediteren. In het begin werkte dit totaal niet, ik voelde me opgefokt en kon mijn hoofd niet leegmaken. Het heeft zeker een week of 3 geduurd voordat ik merkte dat het makkelijker werd om mij te ontspannen. Maar uiteindelijk ging het zijn vruchten afwerpen. Als ik nu de meditatie mevrouw (van Youtube) hoor, die mij in die tijd elke avond in slaap moest kletsen word ik gelijk slaperig. Dus geef niet op wanneer het mediteren niet lukt. Je zult zien dat wanneer je doorzet, het steeds beter lukt om je te ontspannen en je gedachte op nul te zetten. Het heeft alleen een beetje tijd nodig.

Mediteren en mindfulness vind ik persoonlijk een heel krachtig wapen tegen stress. Het heeft mij ontzettend geleerd te relativeren en te leven in het hier en nu, in plaats van mij druk te maken over de dingen die eventueel zouden kunnen gebeuren in de toekomst.
Mediteren met muziek vind ik nog steeds erg fijn. Muziek stimuleert de hippocampus en verlaagt daarom de stress.

Maar ook een gezond voedingspatroon tijdens stress is belangrijk. Sommige mensen gaan juist eten in tijden van stress en ander hebben juist geen trek. Ik behoor tot de laatste groep. Ik kreeg geen hap meer door mijn keel en vond dat heel vervelend. Er zijn voedingsmiddelen die je beter even kunt laten staan en er zijn voedingsmiddelen die een positief effect hebben op stress. Ook kunnen supplementen een positieve bijdrage leveren aan het verminderen van stress en kunnen je bijvoorbeeld helpen om beter te slapen en te ontspannen.

Een eye opener

Voor mij was deze periode een eye opener. Ondanks dat ik altijd heel gezond eet en leef was ik het stukje ontspannen even vergeten. En dat stukje is van onschatbare waarde voor een goede gezondheid. Gelukkig kun je zelf genoeg doen om je eigen stress te lijf te gaan. Mij is dat uiteindelijk heel goed gelukt. Ik ben weer helemaal de oude maar heb mijn lesje geleerd. Een goede gezondheid bereik je met gezond eten, bewegen en door voldoende ontspanning en genoeg te slapen. En voor dat laatste ga ik voortaan iets meer mijn best doen.

Heb jij ook last van chronische stress en weet je niet meer hoe je dit kan doorbreken,
maak dan een afspraak bij HealthyStuff. Samen met jou maak ik een persoonlijk voeding, supplementen en bewegingsplan om de chronische stress aan te pakken en je cortisol naar beneden te krijgen. We gaan kijken wat de oorzaak is van jou stress en gaan werken aan een oplossing.

Laat je leven niet beheersen door stress en maak vandaag nog een afspraak.

Be happy. Stay healthy

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply